Ämne: Läsare

Annika Öhrn

Avstavade ord är inget bra

Annika gillar inte avstavningar när hon läser. Hon tycker heller inte om punktlistor, vilket många andra deltagare i projektet har gjort. Bilder däremot...
Astrid Frylmark foto privat

Lära sig att läsa eller läsa för att lära

Läsning är komplicerat. För de många som har svårigheter kan det se väldigt olika ut. En del har svårt med avkodning, andra med förståelse. För några är...
Bengt Fredriksson

Bara läsaren vet vad som är lättläst

Av erfarenhet vet jag att lättläst inte har ett facit - en och samma text är inte lättläst för alla. Projektet har också visat att alla läsare kan ha helt...
Hanna Danmo leende mot kameran

Värdet av exakta fakta

Ibland får jag lägga ner mycket tid på att förstå vad ett möte eller evenemang innebär och hur jag ska hitta dit. Det kan undvikas med tydlig och enkel...
Hans Lindblad, foto: Ylva Bjelle

Jag har fått en ny syn på vad text är

Hans Linblad har dyslexi. Han är medlem i Dyslexiförbundet och har varit med i projektet Begriplig text i ett par år nu. Här berättar han om sin syn på...
Gabriella Sandström, Språkrådet, Foto: Tommy Lyxell, Språkrådet

Vad innebär det att vara en god läsare?

Vad är egentligen läskunnighet och läsförmåga? Vad innebär det att vara en god läsare? Är det samma sak i dag som det var för femtio eller tjugo år sedan...
Mike tittar rakt in i kameran på bilden. Yngre man.

Textmakthavare - Olle träffar Mike

Inom projektet Begriplig text, har tre textmakthavare träffat tre läsare som har kognitiva problem med läsningen. I den här filmen träffar Olle Burman...

Sidor

Prenumerera på Ämne: Läsare