Omöjligt boka tid själv på vårdcentral, Klarspråk (Boka tid 2)

Den här texten har använts i våra användartester.

Svårt att boka tid på vårdcentral

Leif Andersson har afasi. När han ska kontakta vården behöver han ha hjälp. Oftast är det Leifs vän Bengt som hjälper till.

  • Leif tar hjälp av en vän för att boka tid på vårdcentralen.
  • Leif behöver träffa människor personligen för att kunna kommunicera.
    Därför fungerar det inte att kontakta vården via webben.
  • När Leif träffar någon för första gången visar han ett stödkort som beskriver vad afasi är.

- Min afasi gör att jag har svårt att prata i telefon. Jag har också svårt att förstå vad andra säger, säger Leif.

När Leif ringer vårdcentralen har han svårt att förstå vad den som svarar säger, eftersom han inte ser personen han pratar med. Därför ber han sin gode vän Bengt Sundkvist om hjälp. Bengt ringer vårdcentralen och skriver sedan upp besökstiden i Leifs almanacka.

Personligt möte är viktigt
Många människor kontaktar vården via vårdcentralernas webbplatser. Men för Leif fungerar inte det.

- Jag har inte använt mig av webben. Det är inte tillgängligt för mig. Det är i det personliga mötet som vården blir tillgänglig när man har afasi, säger Leif.

Stödkort gör Leif tryggare
När Leif besöker vårdcentralen använder han ibland ett stödkort när han träffar personalen. Stödkortet beskriver vad afasi är. Det är ett effektivt och tryggt hjälpmedel för Leif.

För att stödkortet ska fungera behöver det

  • uppdateras ofta
  • passa för Leifs möten
  • beskriva Leifs afasi på ett sätt som Leif är trygg med

Leif använder framför allt stödkortet när han möter nya personer.

- Stödkortet gör att jag får bra kontakt, en förståelse och ett gott bemötande, säger Leif.

När samtalet får ta tid fungerar det för det mesta bra. Leif säger till när han inte förstår. Andra människor får dessutom lära sig hur det kan vara att ha afasi.

Mahts Anderung från Mötesplats Afasi i Gävle har hjälpt Leif att göra stödkortet.
- Leif är väldigt framåt. Han vågar prova nya situationer, berättar Mahts. Det gör att han är med och utvecklar de verksamheter och människor som han möter.

Ämnen:

Bifogat material

Fil omojligt_boka_tid_sjalv_klarsprak_2017_11_10.docx