Svårt att boka tid på vårdcentral
Leif Andersson har afasi. När han ska kontakta vården behöver han ha hjälp. Oftast är det Leifs vän Bengt som hjälper till.
|
- Min afasi gör att jag har svårt att prata i telefon. Jag har också svårt att förstå vad andra säger, säger Leif.
När Leif ringer vårdcentralen har han svårt att förstå vad den som svarar säger, eftersom han inte ser personen han pratar med. Därför ber han sin gode vän Bengt Sundkvist om hjälp. Bengt ringer vårdcentralen och skriver sedan upp besökstiden i Leifs almanacka.
Personligt möte är viktigt
Många människor kontaktar vården via vårdcentralernas webbplatser. Men för Leif fungerar inte det.
- Jag har inte använt mig av webben. Det är inte tillgängligt för mig. Det är i det personliga mötet som vården blir tillgänglig när man har afasi, säger Leif.
Stödkort gör Leif tryggare
När Leif besöker vårdcentralen använder han ibland ett stödkort när han träffar personalen. Stödkortet beskriver vad afasi är. Det är ett effektivt och tryggt hjälpmedel för Leif.
För att stödkortet ska fungera behöver det
- uppdateras ofta
- passa för Leifs möten
- beskriva Leifs afasi på ett sätt som Leif är trygg med
Leif använder framför allt stödkortet när han möter nya personer.
- Stödkortet gör att jag får bra kontakt, en förståelse och ett gott bemötande, säger Leif.
När samtalet får ta tid fungerar det för det mesta bra. Leif säger till när han inte förstår. Andra människor får dessutom lära sig hur det kan vara att ha afasi.
Mahts Anderung från Mötesplats Afasi i Gävle har hjälpt Leif att göra stödkortet.
- Leif är väldigt framåt. Han vågar prova nya situationer, berättar Mahts. Det gör att han är med och utvecklar de verksamheter och människor som han möter.