ICE kan hjälpa dig
ICE betyder Om det händer en olycka.
Ett ICE-nummer är ett telefonnummer i din mobiltelefon
till någon som känner dig väl.
Med ICE-nummer i din mobiltelefon
vet polisen eller ambulanspersonalen vem de ska ringa till
om du blir sjuk
eller om du är med om en olycka.
Så här sparar du ett ICE-nummer
i din mobiltelefon:
- Ta fram din mobiltelefon.
- Öppna Kontakter.
- Välj Lägg till en ny kontakt.
-
Skriv ICE1, namnet på din kontakt, och vem din kontakt är,
till exempel ”ICE1, Anna, mamma”. -
Skriv telefonnumret.
Börja med Sveriges landsnummer, +46.
Skriv sedan riktnumret utan första nollan.
Så här kan det se ut:
+46 8 555 770 60. -
Lägg till tecknet * efter telefonnumret.
Då visar din telefon dina ICE-kontakter som vanligt
när de ringer till dig. - Spara.
Be gärna om hjälp
om du tycker att det är svårt att själv spara ICE-nummer
i din mobiltelefon.
